Anne Immelé
ENG :
Anne Immelé holds a PhD in art and is a photographer, photography professor, and exhibition curator.
Her work explores the interplay between memory, territory, and hospitality. In her latest series, Melita, Refuge, she weaves a visual narrative connecting the ancient Phoenician routes with contemporary migratory paths, capturing historically charged sites in Malta, Sicily, and Tunisia. Her poetic and politically engaged images question notions of refuge and displacement.
Founder of the Mulhouse Photography Biennial (BPM), she teaches at the Haute école des arts du Rhin (HEAR) and conducts curatorial research on photographic exhibition formats.
Anne Immelé’s photographs explore our relationship to territory in its many dimensions—geographical, human, social, but also memorial and poetic. Through editing and exhibition design, her images engage in dialogue, creating a space of confrontation. She experiments with juxtapositions, simultaneously presenting portraits and views of places imbued with individual or collective memory. In doing so, she renews a reflection on living together and sharing a common experience.
She is the author of several books, including WIR (with philosopher Jean-Luc Nancy, Filigrane Editions), Oublie Oublie, and Jardins du Riesthal (2020 and 2022). Her photographic work is regularly exhibited, including a solo show at the Fernet-Branca Foundation (Saint-Louis) in 2019, and at Galerie Made during Parcours Paris Photo x Elles in 2022.
Her most recent project, Melita, Refuge, explores the contemporary migratory condition in the Mediterranean, linking it to the ancestral search for refuge. Supported by the CNAP Documentary Photography Grant, this project came to fruition in 2024 through exhibitions at the Malta Biennale of Contemporary Art, in Palermo (as part of CNAP’s SUITES program), during the Jaou Festival in Tunis, and at Stimultania, the lead partner in Strasbourg.
In 2013, she co-founded the BPM – Biennale de la photographie de Mulhouse, where she serves as artistic director and curator of selected exhibitions. The sixth edition, Impossible Worlds, featured 13 exhibitions in 2024.
Her curatorial approach often stems from a spatial understanding of exhibition sites and from associations between images. Her curatorial research originated from her doctoral thesis, Constellations photographiques, defended at the University of Strasbourg in 2007 and published by Médiapop Éditions in 2015. Her interest in the challenges of exhibiting contemporary photography is also reflected in articles published in Art Press. As a professor at HEAR, she coordinates the Master’s program in Art.
FR : Anne Immelé, docteure en art, est photographe, professeure de photographie, commissaire d’exposition.
Son travail explore les liens entre mémoire, territoire et hospitalité. Dans sa dernière série 'Melita,Refuge', elle tisse un récit visuel entre les routes antiques des Phéniciens et les trajectoires migratoires contemporaines, capturant des lieux chargés d'histoire à Malte, en Sicile et en Tunisie. Ses images, poétiques et engagées, interrogent les notions de refuge et de déplacement. Fondatrice de la Biennale de la photographie de Mulhouse, elle enseigne à la Haute école des arts du Rhin et poursuit une recherche curatoriale sur les formes d'exposition photographique.
Les photographies d’Anne Immelé interrogent notre rapport au territoire dans ses multiples dimensions : géographique, humaine, sociale mais aussi mémorielle et poétique. C’est à travers l’édition et l’accrochage que ses images entrent en dialogue les unes avec les autres, créant un terrain de confrontation. Elle expérimente des rapprochements, montrant simultanément des visages et des vues de lieux chargés de nos mémoires individuelles ou collectives. Par ce moyen, elle renouvelle un questionnement sur le vivre ensemble et sur le partage d’une expérience commune.
Elle est l’auteure de plusieurs livres, dont WIR (avec le philosophe Jean-Luc Nancy) aux éditions Filigrane, 'Oublie Oublie', et 'Jardins du Riesthal' en 2020 et 2022. Son travail photographique est régulièrement exposé, comme en 2019 à la Fondation Fernet-Branca (Saint-Louis) pour une exposition solo, en 2022 à la Galerie Made (Parcours Paris Photo x Elles).
Son projet le plus récent 'Melita, refuge' explore la condition migratoire contemporaine en Méditerranée, en la reliant à la quête ancestrale du refuge. Soutenu par l’aide à la photo documentaire du CNAP, ce projet s’est concrétisé en 2024, par différentes expositions durant la Biennale d’art contemporain de Malte, à Palerme (programme SUITES du CNAP), durant le festival Jaou à Tunis, et à Stimultania, structure porteuse du projet à Strasbourg.
En 2013, elle a co-fondé la BPM - Biennale de la photographie de Mulhouse pour laquelle elle travaille en tant que directrice artistique et commissaire de certaines expositions. La 6e édition de la BPM Mondes impossibles réunissant 13 expositions s’est déroulée en 2024. Son travail de curatrice est souvent fondé sur une compréhension spatiale des lieux et sur l’association des photographies entre elles. Sa recherche curatoriale découle d’une thèse intitulée « Constellations photographiques », soutenue en 2007 à l’Université de Strasbourg et publiée par Médiapop Éditions en 2015. Son intérêt concernant les enjeux de l’exposition dans le champ de la photographie contemporaine se reflète également dans des articles publiés dans le magazine Art Press. Professeur à la HEAR, Haute école des arts du Rhin, elle coordonne le Master Art.