ATELIER (MOTOCO)
BÂTIMENT 75
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68200 MULHOUSE
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Memento Mori
But the Clouds
Ein See ist immer ganz in der Naehe
L'Agrandisseur
Biennale Photo de Mulhouse

Les temps satellites

Raymonde April, François Deladerrière, Philip-Lorca diCorcia, Pierre Filliquet, Aurélien Froment, Angela Grauerholz, Suzanne Lafont, Eric Nehr, Bernard Plossu, Fiona Rukschcio
& Auguste Bartholdi, Adolphe Braun, Henri Ziegler
Curator Anne Immelé
Fines Arts Museum Mulhouse

ENG : This exhibition collected a selection of old and contemporary photographs which leads us to the notion of time reflection, inherent to the photographic work. Photography establishes a particular relationship from short-lived to unchanging. This exhibition highlighted these satellites times. The relationship with the time takes place from the shooting to the publication of the photographs. Photography approaches the memento mori dimention with two aesthetics : the living immobility and the never ending instant. Two easthetics and two relationships to the time capture, both linked to the representation from ephemeral and perishable.
The starting point of the exhibition was the daguerreotype made in 1841 in Mulhouse by Henri Ziegler and preserved in the Historic Museum of Mulhouse. Using an invention revealed two years before, this portrait, entitled « Portrait à la montre de Gaspard Ziegler », has the peculiarity to show a smiling young man, holding a watch from which we distinguish the hands. The time on the watch is stopped, as photography stops time. This picture represents a fixed point over time and since 1841, it points out the same hour, invariably, a never ending moment.
Following the example of Raymonde April and François Deladerrière, guest artists, the photographers exposed, propose the experience of the passage of time or duration, through the aesthetic of the moment and the immobility.

FR : Rassemblant une sélection de photographies anciennes et contemporaines, l’exposition invitait à une réflexion sur la notion de temps, inhérente au travail photographique et s’offrait comme une déambulation propre à permettre à chaque regardeur de vivre une expérience visuelle faite d’une pluralité d’instants photographiques.
Depuis son invention, des perceptions et des interprétations liées au temps gravitent autour de la photographie, tant ce medium instaure une relation particulière à l’éphémère et à l’immuable. Ce sont ces temps satellites que l’exposition mettait en évidence. Le rapport au temps se noue lors de la prise de vue mais aussi dans la mise en relation de photographies. Par la mise en regard de photographies du 19e siècle et de photographies d’aujourd’hui, l’exposition proposait de confronter des esthétiques photographiques qui pouvaient se rejoindre et se répondre, indépendamment d’un regard historique, à partir de thématiques liées aux temporalités de la photographie. Site de l'exposition

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